tiistai 8. heinäkuuta 2008

Tohelointia autolautalla

Sunnuntai 29.6. 2008

Lomamatka alkakoon! Heräsimme raastavan aikaisin, klo 3.20. Onneksi auto oli tungettu edellisiltana täyteen tavaraa, joten aamulla ei tarvinnut kuin raahautua suihkuun, kaataa kurkkuun kahvia ja lähteä matkaan. Koko matkan Turkuun satoi kaatamalla, mutta sehän ei meidän lomafiilistä pilaa. Johanna aloitti ajourakan kuskaamalla Focuksen matkustajineen ja tavaroineen Turun satamaan. Perillä oltiin hyvissä ajoin, klo 6.05 lähtöselvityksen alkaessa vasta 6.40. Eipä tarvinnut ainakaan hermoilla. Päästiinkin ihan ekoiksi jonoon kiilattuamme luvan kanssa yhden asuntoauton. Laivaan ajaminen oli jännää, Aki sai hoitaa sen parempihermoisena. Hyvä ettei jouduttu ajamaan sentään laskettavaa metalliramppia pitkin ylemmälle tasolle!

Laivaan päästyämme suuntasimme heti Panorama-clubiin saadaksemme hyvät sohvapaikat aamupäiväksi. Löysimmekin yökerhosta mukavan sohvan, josta oli todella upeat näköalat, laivan 9.kannelta isoista ikkunoista! Eikä siellä haissut kuin ihan aavistuksen vanha oksennus… Siinä sohvalla löhöten vietimmekin sitten aamupäivän maisemista nauttien ja läppäriltä leffaa (Kill Bill vol 1) katsellen. Klo 12 pääsimme lounaalle seisovaan pöytään. Voi, kaikkea ihanaa ruokaa, kylmiä kaloja, salaatteja ja vähän lämpimiäkin ruokia, ja kaiken kruunasivat mahtavat jälkiruoat sekä kahvit.

Ahvenanmaan pysähdystä kävimme ihastelemassa aurinkokannella, kun sääkin oli päivän mittaan muuttunut kauniin kesäiseksi ja lämpimäksi. Välillä kävimme ottamassa muutaman tunnin nokoset lepotuoleissa konferenssikeskuksessa, Aki sai hyvät parin tunnin unet Johannan kuunnellessa kuorsausta. Levon jälkeen tarvittiin liikunnallista aktiviteettia, ja onneksi Aki löysi tarkan kuulonsa avulla suosikkipelimme ilmakiekon, jota otimme reippaan erän. Iltapäiväkahvit saaristomaisemista nauttien tekivät terää. Sitten shoppailtiin tax-freessä vähän matkaevästä, lähinnä karkkia.

Laivan saapuessa Tukholmaan jouduimme odottelemaan autokannella hyvän tovin ennen kuin saimme luvan ajaa ulos. Tiiviisti lähekkäin pakattujen autojen käynnistellessä moottoreita oli pakokaasun katku sietämätön ja paniikki meinasi päästä iskemään. Viime hetkessä kuitenkin päästiin laivasta. Siitä alkoi ensimmäinen pitkä ajoetappi. Aki ratissa lähdettiin kohti Jönköpingiä, josta oli varattu hotelli valmiiksi. Ajomatka alkoi klo 18.15 Ruotsin aikaa, ja perille päästiin klo 22.15. Matkalla pysähdyttiin vain muutaman kerran lyhyesti, kerran Nyköpingissä tankkaamassa, vessassa ja syömässä sämpylät. Täydellä tankilla ja täydellä vatsalla oli hyvä jatkaa matkaa.

Muutaman kerran vaihdettiin myös kuskia, molemmilla kerroilla kävi hyvä tuuri, kun ajettiin pois moottoritieltä. Ensimmäisellä kerralla jouduttiin ajamaan muutama kilometri pienempää tietä päästäksemme takaisin E4-tielle, ja matkalla ylitettiin Götan kanaali todella kauniista paikasta! Ei moottoritieltä olisi paljoa nähnytkään! Toisella kerralla pysähdyttiin, kun Johannaa alkoi väsyttää niin, että Akin täytyi siirtyä takaisin ratin taakse, ajettiin sattumalta Vättern-järven rantaan auringon juuri laskiessa. Näkymä oli todella henkeä salpaava, siitä muistoksi jäi hienoja kuviakin.

Vihdoin alkoi Jönköping häämöttää, viimeiset kilometrit ajettiin tosi kauniissa maisemissa järven rantaa alas korkealta kalliolta ihan veden rajaan saakka. Huikaisevan ihanaa! Hotelli löytyi helposti hyvän navigaattorimme ansiosta. Kannoimme tavarat huoneeseen (oikein siisti, ainoa vika että sänky oli pedattu vain yhdelle). Päiväkirjamerkintöjen jälkeen onkin aika käydä kaivatuille unille.